Zrzeszenie BPS podsumowuje pomoc w ramach Tarczy Finansowej PFR 2.0
Blisko 3 tysiące małych i średnich firm będących klientami Banków Spółdzielczych zrzeszonych w Grupie BPS, banków współpracujących oraz Banku BPS otrzymało łącznie prawie 450 mln zł pomocy w ramach programu Tarcza Finansowa PFR 2.0. Największą liczbę wniosków złożyli przedsiębiorcy prowadzący restauracje i inne obiekty gastronomiczne, hotele i inne obiekty noclegowe oraz działalność w zakresie lądowego transportu pasażerskiego.
Wnioski o pomoc przedsiębiorcy prowadzący działalność w branżach najbardziej dotkniętych skutkami pandemii COVID-19 mogli składać od połowy stycznia do końca lutego 2021 r. Pozytywną decyzję PFR otrzymało 2 922 klientów Zrzeszenia BPS. Blisko 40 proc. firm złożyło więcej niż jeden wniosek. Rekordzista złożył ich aż 16. Średnia kwota subwencji, którą otrzymali klienci banków z Grupy BPS to 137 tys. zł.
- Bankowość spółdzielcza opiera się na relacjach. Klienci Banków Spółdzielczych nie są anonimowi - znamy ich sytuację i problemy, z którymi się borykają. Wiemy więc, że pomoc jest potrzebna we wszystkich zakątkach kraju, również w mniejszych miejscowościach. Dlatego Banki Spółdzielcze włączyły się na szeroką skalę w program Tarcza Finansowa PFR 2.0 - mówi Artur Adamczyk, Prezes Zarządu Banku Polskiej Spółdzielczości SA. - Łącznie 298 Banków Spółdzielczych z Grupy BPS umożliwiło swoim klientom składanie wniosków o subwencje. Dzięki doskonałej współpracy w ramach Zrzeszenia było to możliwe zarówno w dużych, jak i mniejszych bankach.
Patrząc na statystyki w Zrzeszeniu BPS, możemy wnioskować, że przedsiębiorcy niecierpliwie oczekiwali na nową Tarczę Finansową PFR. W pierwszych dwóch tygodniach od uruchomienia programu złożono ponad 50 proc. wszystkich wniosków o subwencje. Pierwszy wniosek pojawił się w systemie już po upływie 17 minut.
Branżą, która wydaje się najmocniej dotknięta skutkami pandemii, jest gastronomia. Ponad 36 proc. wszystkich wniosków składanych przez klientów Banków Spółdzielczych z Grupy BPS związana jest z prowadzeniem restauracji i barów oraz świadczeniem szeroko rozumianych usług gastronomicznych, w tym dostarczaniem cateringu.
W pierwszej piątce najliczniej wnioskujących o pomoc z Tarczy Finansowej PFR 2.0 w Zrzeszeniu BPS znalazły się również firmy prowadzące hotele oraz turystyczne obiekty noclegowe, a więc różnego rodzaju pensjonaty i agroturystyka. Duże zainteresowanie było także ze strony firm zajmujących się przewozem osób, handlem detalicznym artykułami odzieżowymi oraz placówki edukacji pozaszkolnej.
Aktualnie firmy mogą składać odwołania w ramach Programu. Termin upływa z końcem marca.
Banki Spółdzielcze od początku pandemii aktywnie wspierają swoich klientów. W programie pierwszej Tarczy Finansowej PFR uczestniczyło 321 Banków Spółdzielczych z Grupy BPS. Wsparcie otrzymało prawie 24 tys. firm, na łączną kwotę ponad 3,6 mld zł. Tarcza Finansowa PFR 2.0 jest programem o mniejszym zasięgu, ograniczonym do firm z określonych branż.