Klienci naszego banku mogą już skorzystać ze wsparcia określonego w moratorium sektora bankowego (tzw. moratorium pozaustawowe). Obejmuje ono możliwe odroczenie terminu spłat kredytu lub przedłużenie umów o produkty odnawialne, takie jak kredyty w rachunku, czy karty kredytowe. Wsparcie dotyczy zarówno klientów indywidualnych, jak i instytucjonalnych.
Rozwiązania pomocowe dla klientów
Wsparcie przeznaczone jest dla tych klientów naszego banku, którzy ponieśli szkody majątkowe, utracili pracę lub główne źródło dochodu w wyniku powodzi we wrześniu 2024 r. W przypadku osób, które mają w banku kredyt, odroczenie spłat będzie możliwe, kiedy miejsce zamieszkania lub miejsce położenia nieruchomości znajduje się na obszarze objętym stanem klęski żywiołowej. Analogicznie w przypadku przedsiębiorstw: działalność gospodarcza kredytobiorcy wnioskującego o wsparcie powinna być prowadzona na obszarze objętym stanem klęski żywiołowej. Lista powiatów objętych stanem klęski żywiołowej opublikowana jest TUTAJ.
Ważne, żeby klient, który chce wnioskować o wsparcie, nie miał opóźnień w spłacie kapitału lub odsetek dłuższych niż 30 dni.
Klientom, którzy zostali poszkodowani w skutek powodzi, nasz bank może:
- odroczyć (tzn. zawiesić) raty kredytu, do 3 rat przez okres do 3 miesięcy,
- zawiesić raty kapitałowe lub kapitałowo-odsetkowe,
- przedłużyć umowę karty kredytowej czy kredytu w rachunku na okres do 3 miesięcy
- rozłożyć zawieszone raty w ramach dotychczasowego okresu kredytowania (klientom indywidualnym) lub wydłużyć okres kredytowania o okres, na który spłata została odroczona (klientom instytucjonalnym),
- wydłużyć termin ostatecznej spłaty kredytu do 3 miesięcy (klientom instytucjonalnym).
Działaniami pomocowymi objęte są następujące kredyty:
- w przypadku klientów instytucjonalnych: kredyt przeznaczony na finansowanie działalności gospodarczej, rolniczej (wyłącznie w zakresie produktów powiązanych z wykonywaną działalnością rolniczą) lub agroturystycznej (wyłącznie w zakresie produktów powiązanych z wykonywaniem tej działalności) lub kredyt na finansowanie przedsięwzięcia termomodernizacyjnego (dotyczy Wspólnoty Mieszkaniowej), kredyt w karcie kredytowej, kredyt w rachunku;
- w przypadku klientów indywidualnych: kredyt gotówkowy, kredyt ekologiczny, kredyt mieszkaniowy, kredyt w karcie kredytowej, inny kredyt ratalny, kredyt w rachunku.
Pomoc dotyczy kredytów, których bank udzielił nie później niż do 16 września 2024 r.
W przypadku klientów instytucjonalnych wsparcie obejmuje co do zasady małe i średnie przedsiębiorstwa. Średni przedsiębiorca, aby skorzystać z pomocy, dodatkowo powinien mieć zdolność kredytową na koniec 2023 r., a na dzień złożenia wniosku nie może być prowadzone wobec niego postępowanie upadłościowe, restrukturyzacyjne, egzekucyjne, ani nie może być w stanie likwidacji.
Wnioski przyjmujemy od 7 października 2024 r. do 31 grudnia 2024 r. Żadne dodatkowe dokumenty nie są potrzebne. Złożenie wniosku jest bezpłatne.
Wniosek można pobrać TUTAJ i składać za pośrednictwem bankowości elektronicznej lub w oddziałach.
Wsparcie dla klientów, którzy zostali poszkodowani przez powódź, podlega pewnym ograniczeniom. Kredytobiorca nie może z niego skorzystać, jeśli w danym miesiącu korzysta już z ustawowych wakacji kredytowych. Ponadto, jeżeli klient, któremu bank odroczył spłatę kredytu, złoży wniosek o udzielenie wsparcia z Funduszu Wsparcia Kredytobiorców (FWK), okres odroczenia zostanie zakończony, niezależnie od pierwotnie ustalonego terminu.